5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

77 éve, 1936-ban mutatták be a később 21 millió példányban készült Volkswagen Bogarat a náci Németországban, melynek igazi felfutása a háború utáni évtizedekre esett. Mesél a múlt az mfor.hu-n.

Hitler a kormányzása alatt kiépült, Németországot behálózó autópálya-rendszerre olcsó, széles néptömegek által elérhető, egy ötfős családot kényelmesen elszállító népautót álmodott. A technikai kérdések iránt érdeklődő kancellárnak így kapóra jött a csehországi születésű, osztrák Ferdinand Porsche 1934. januárjában készült "Expozé egy német népautóról" címet viselő, a Birodalmi Közlekedési Minisztériumnak benyújtott tanulmánya. Erre alapozva jelentette be az 1934-es nemzetközi automobil-kiállításon Hitler, hogy "Jön az olcsó népautó a millióknak!"

A kancellár felkérte Porschét, aki addigra már az összes autógyártóval összerúgta a port és Sztálin szovjet invitálására is nemet mondott, hogy vegye fel a német állampolgárságot és lásson hozzá az olcsó népautó (Volkswagen) gyártásának előkészületeihez. Hitler választásában valószínűleg nagy szerepe volt abban, hogy Porsche már az elején jelezte neki, a leendő gyár alkalmas lesz hadi eszközök gyártására is.

A prototípus kifejlesztése során Porsche több "inspiráló" forráshoz nyúlt vissza, így többek között az osztrák-magyar Barényi Béla 1929-ben elkészített olcsó népautó munkájához is. Az osztrák anya és magyar apa gyermekeként született, és később az autók passzív biztonságvédelmét kidolgozó Barényi azonban nem szabadalmaztatta a tervét. Így hiába hasonlított nagyon a Volkswagen konstrukciója az övéhez, eredeti ötlete mindössze egy márkát hozott számára, azt is egy 1955-ben megnyert pernek köszönhette. De Porsche egy másik magyar származású autóimádó munkásságából is meríthetett, hiszen Josef Ganz már az 1920 évektől egyre hangosabban szorgalmazta Motor-Kritik nevű szaklapjában a Deutschen Walkswagen eszméjét. A magyarjarmu.hu szerint az ő hathatós munkájának köszönhetően készült el az Ardie motorkerékpár-gyár segítségével 1930-ban az első népautó prototípus, majd '31-ben az Adler támogatásával a "Maikäfer" (cserebogár). Mindkét "Ős bogár" könnyűszerkezetes volt központi csővázzal, független felfüggesztéssel és farmotorral. Barényivel ellentétben Ganz azonban még jelképes egymárkás kártérítést sem kapott és a nácizmus elől menekülve Ausztráliában halt meg elfeledetten. 

Porsche és Hitler elképzelései tehát az 1930-as éve közepén találkoztak és megkezdhették a közös munkát, amit azonban több tényező is akadályozott. A kezdeti finanszírozást megoldó náci sport- és rekreációs szervezet, a Kraft durch Freude-ről (Erő az örömön át) elnevezett KdF-kocsit Goebbels például utálta annak ormótlan és igénytelen formája miatt. Ráadásul annak érdekében, hogy a népautó tényleg széles rétegekhez jusson el, Hitler már az elején 1000 birodalmi márkában maximalizálta annak árát. Ezt viszont Porsche nem igazán tudta tartani, így állandóak volt a tervezési és gyártási költségek túllépése, ami szintén muníciót adott a fejlesztés ellenzőinek. Porsche így elsőként mindig személyesen Hitlernek "riportolt" a projekt előrehaladásáról, illetve a további igényekről. 

(Ferdinand Porsche)

A legnagyobb problémát tehát a 990 márkás kiskereskedelmi ár jelentette, ráadásul a náci propaganda azt ígérte, aki 750 márka értékű takarékbélyeget gyűjtött össze, annak elengedik a fennmaradó részt. Erre mondta azt állítólag Porsche, hogy egy kiló vaj 3,20-ba, egy kiló Volkswagen 1,60-ba kerül.  

A nehézségek ellenére a '36-ban bemutatott modellből '37 első felében a Daimler-Benz 30 tesztautót legyártott, amelyeket '38 őszéig az SS használt. 1938. május 26-án aztán a Rajna-Elba csatorna partján felavatták a KdF-várost, ahol kezdetben 30, később 60 ezer ember lakott. Bár Hitler úgy számolt, hogy 9 hónap alatt teljesen fel tudják építeni a tömeggyártáshoz szükséges infrastruktúrát, erre ténylegesen csak a háborút követően került sor.

A gépsorokat ugyanis, ahogy azt Porsche még a '30-as évek közepén ígérte a kancellárnak, a háborús eszközök előállítására használták. Porsche és gyára ugyanis aktívan részt vett a "Tigrisek",a "Junkerek"-ek és a V-1 rakéta tervezésében és gyártásában is, így kiérdemelve a náci Németország legmagasabb kitüntetését.

A háborúnak egyébként sokat köszönhet a Bogár, hiszen az olcsó, a termelési költségeket sem fedező ára miatt tömegtermelés esetén a gyártók "normál körülmények" között valószínűleg csődbe mentek volna. Miután a szövetségesek elfoglalták Wolfsburgot, egy angol tisztnek megtetszett a gyárban talált egyetlen Bogár és ennek köszönhetően az angolok helyreállították a gyárat.

1945 végéig 1785 darab autó készült el, melyeket a megszálló erők, illetve a német posta kapott meg. 1946-tól a VW-t 5000 márkás áron magánszemélyek is megvásárolhatták. Amikor Porsche – akinek a háború után el kellett számolnia náci kapcsolataival - 1951 elején elhunyt, kétpercenként gördült le egy-egy új Bogár a futószalagokról és hamarosan a százezredik autó megünneplésére készültek. Az 1960-as években az USA-ban - köszönhetően a "Kicsi kocsi" filmeknek is - nagy népszerűségre tett szert a Bogár, mint olcsó, az ottani fogalmak szerint takarékos autó.

1972. február 17-én aztán a Bogár eladott darabszámban megelőzte a Ford T-modelljét. Az 1970-es évek elején az eladások csökkentek, mivel egyre növekvő konkurenciát jelentettek a lényegesen korszerűbb kisautók. 1974-ben aztán megkezdődött az utódmodell, a Golf gyártása, rá 4 évre pedig befejezték a Bogár németországi előállítását.

A világon összesen 21 529 464 VW Bogarat gyártottak; az utolsó, 3VWS1A1B54M905162-es alvázszámú Bogár 2003. július 30-án gördült le a szalagról Mexikóban.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!