Kedden a sajtó képviselői számára is bemutatta a HungaroControl Zrt. új toronyszimulátorát. A magyar légtér biztonságáért és irányításért felelős társaság eddig kétdimenziós szimulátort használt – ezt váltja fel a mostani, háromdimenziós képi környezet előállítására is alkalmas "készülék".
600 milliós üzlet
A kanadai székhelyű Adeacel konzorcium által kifejlesztett, 600 millió forintba kerülő szimulátor telepítésének első fázisa szeptember elején fejeződött be, a végső telepítés és a teljes kiépítés pedig az új irányító központ üzembe helyezése után, 2012 májusában várható.
A szoftver jelenleg három valódi kereskedelmi repülőtér (Ferihegy, Sármellék, Debrecen), és egy elképzelt, a kezdő irányítók képzéséhez használt légikikötő toronyirányításának szimulálására alkalmas, de a tervek szerint a jövőben három katonai repülőteret (Kecskemét, Pápa, Szolnok) is "be fognak táplálni" a rendszerbe.
A szimulátor oktatási célokat szolgál majd: a valóssal csaknem megegyező környezetben a légiirányítók nem csak mindennapos feladataikat gyakorolhatják be, hanem a kényszerhelyzetekre (kényszerleszállás, gépkigyulladás, hóvihar stb.) is fel tudnak készülni – azaz a szimulátor a Hungarocontrol vezetői szerint hozzájárul a repülőtér biztonsági szintjének növeléséhez.
Már gyakorolhatnak a fiúk
A légiirányítóknak kétéves képzésük során mintegy hat-nyolc hónapig kell gyakorolniuk az új szimulátoron, amelyen már jelenleg is folyik az oktatás, mondta el az mfor.hu kérdésére Hangyál Gyula, a HungaroControl Zrt. légiforgalmi vezérigazgató-helyettese.
Ami a technikai részletek illeti, a jelenleg telepített toronyszimulátor projektoros képmegjelenítéssel 180 fokos látványt nyújt öt vásznon – a 2012-re megvalósuló végleges verzió terve már 14 vásznat és 360 fokos képet tartalmaz. Utóbbi változatban a szimulátort hat irányító, két csoportvezető, egy gyakorlatvezető, egy gyakorlatszerkesztő és nyolc "álpilóta" használja majd egyszerre.
Virtuállis hóvihar
A készülék nem csak a repülőtér normál forgalmának megjelenítésére lesz képes, hanem műszaki problémák, kényszerhelyzetek vagy extrém időjárási körülmények szimulálására is – ottjártunkkor például hirtelen kigyulladt egy British Airways-gép, majd egy gombnyomásra szakadni kezdett a hó…
A szoftver kiemelt funkciói közé tartozik, hogy szemlélteti az időjárás hatását a repülőgépek teljesítményére vagy éppen azok fékútjára. Emellett képes a légiirányító központok közötti koordináció, valamint a torony és a gépek közötti kommunikáció szimulálására is – igaz, a sajtótájékoztatón elhangzottak szerint a légiirányítók magyaros "akcentusának" beazonosításával még jelenleg is bajlódik a rendszer...
A toronyszimulátor-projekt és az egyéb technikai fejlesztések célja, hogy a HungaroControl Zrt. meg tudja állni helyét abban a versenyben, amit az egységes régiós légtérblokkok létrehozása idéz majd elő a térség légiirányító cégei között.
Az alaptevékenység nincs veszélyben
"Azok a szolgáltatók maradnak meg, amelyek valamiben jobbak a többieknél, ezért mind a technológia, mind az emberi erőforrás oldalon fejlesztenünk kell" – magyarázta Markó Andrea, a cég vezérigazgatója. A HungaroControl alaptevékenysége ezzel együtt sem kerülhet veszélybe, inkább egyes feladatok ellátásáért indulhat majd versenyfutás.
Mint arról korábban beszámoltunk, az eddig országhatárok mentén széttagolt európai légtér egységesítését 2012-re tervezik. Összesen kilenc úgynevezett funkcionális légtérblokk jön létre - hazánk a FABCE része lesz, azaz hat országgal (Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Szlovénia, Ausztria, Szlovákia, Csehország) tartozunk majd egy kalap alá.
Szakemberek szerint az újítás eredményeként korszerűsödik az útvonalszerkezet, hatékonyabban működnek majd a légiirányító-központok és így végeredményben kevesebb lehet a késés a légiforgalomban.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum