4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Háromdimenziós toronyszimulátort állított üzembe a közelmúltban a magyar légtér, ezen belül a ferihegyi forgalom irányításáért felelős HungaroControl Zrt. A 600 millió forintos beruházás révén a légiirányítók a jövőben a valóshoz hasonló körülmények között "gyakorolhatják be" az olyan nehéz helyzeteket, mint egy kényszerleszállás vagy egy kiadós hóvihar – ez szakemberek szerint végső soron növeli majd a repülés biztonságát.

Kedden a sajtó képviselői számára is bemutatta a HungaroControl Zrt. új toronyszimulátorát. A magyar légtér biztonságáért és irányításért felelős társaság eddig kétdimenziós szimulátort használt – ezt váltja fel a mostani, háromdimenziós képi környezet előállítására is alkalmas "készülék".        

600 milliós üzlet

A kanadai székhelyű Adeacel konzorcium által kifejlesztett, 600 millió forintba kerülő szimulátor telepítésének első fázisa szeptember elején fejeződött be, a végső telepítés és a teljes kiépítés pedig az új irányító központ üzembe helyezése után, 2012 májusában várható.

A szoftver jelenleg három valódi kereskedelmi repülőtér (Ferihegy, Sármellék, Debrecen), és egy elképzelt, a kezdő irányítók képzéséhez használt légikikötő toronyirányításának szimulálására alkalmas, de a tervek szerint a jövőben három katonai repülőteret (Kecskemét, Pápa, Szolnok) is "be fognak táplálni" a rendszerbe.             

A szimulátor oktatási célokat szolgál majd: a valóssal csaknem megegyező környezetben a légiirányítók nem csak mindennapos feladataikat gyakorolhatják be, hanem a kényszerhelyzetekre (kényszerleszállás, gépkigyulladás, hóvihar stb.) is fel tudnak készülni – azaz a szimulátor a Hungarocontrol vezetői szerint hozzájárul a repülőtér biztonsági szintjének növeléséhez.

Már gyakorolhatnak a fiúk

A légiirányítóknak kétéves képzésük során mintegy hat-nyolc hónapig kell gyakorolniuk az új szimulátoron, amelyen már jelenleg is folyik az oktatás, mondta el az mfor.hu kérdésére Hangyál Gyula, a HungaroControl Zrt. légiforgalmi vezérigazgató-helyettese.


Ami a technikai részletek illeti, a jelenleg telepített toronyszimulátor projektoros képmegjelenítéssel 180 fokos látványt nyújt öt vásznon – a 2012-re megvalósuló végleges verzió terve már 14 vásznat és 360 fokos képet tartalmaz. Utóbbi változatban a szimulátort hat irányító, két csoportvezető, egy gyakorlatvezető, egy gyakorlatszerkesztő és nyolc "álpilóta" használja majd egyszerre.

Virtuállis hóvihar   

A készülék nem csak a repülőtér normál forgalmának megjelenítésére lesz képes, hanem műszaki problémák, kényszerhelyzetek vagy extrém időjárási körülmények szimulálására is – ottjártunkkor például hirtelen kigyulladt egy British Airways-gép, majd egy gombnyomásra szakadni kezdett a hó…  

A szoftver kiemelt funkciói közé tartozik, hogy szemlélteti az időjárás hatását a repülőgépek teljesítményére vagy éppen azok fékútjára. Emellett képes a légiirányító központok közötti koordináció, valamint a torony és a gépek közötti kommunikáció szimulálására is – igaz, a sajtótájékoztatón elhangzottak szerint a légiirányítók magyaros "akcentusának" beazonosításával még jelenleg is bajlódik a rendszer...


A toronyszimulátor-projekt és az egyéb technikai fejlesztések célja, hogy a HungaroControl Zrt. meg tudja állni helyét abban a versenyben, amit az egységes régiós légtérblokkok létrehozása idéz majd elő a térség légiirányító cégei között.

Az alaptevékenység nincs veszélyben

"Azok a szolgáltatók maradnak meg, amelyek valamiben jobbak a többieknél, ezért mind a technológia, mind az emberi erőforrás oldalon fejlesztenünk kell" – magyarázta Markó Andrea, a cég vezérigazgatója. A HungaroControl alaptevékenysége ezzel együtt sem kerülhet veszélybe, inkább egyes feladatok ellátásáért indulhat majd versenyfutás.

Mint arról korábban beszámoltunk, az eddig országhatárok mentén széttagolt európai légtér egységesítését 2012-re tervezik. Összesen kilenc úgynevezett funkcionális légtérblokk jön létre - hazánk a FABCE része lesz, azaz hat országgal (Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Szlovénia, Ausztria, Szlovákia, Csehország) tartozunk majd egy kalap alá.

Szakemberek szerint az újítás eredményeként korszerűsödik az útvonalszerkezet, hatékonyabban működnek majd a légiirányító-központok és így végeredményben kevesebb lehet a késés a légiforgalomban.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!