Az idén bekövetkezett súlyos légi katasztrófák ismét ráirányították a figyelmet a repülésbiztonsági kérdésekre, s felgyorsították a feketelista összeállításával kapcsolatos előkészítő munkát. Eleinte csak egyes országok vontak meg leszállási jogokat bizonyos légitársaságoktól, az egységes lista igénye csak később fogalmazódott meg.
Franciaország például augusztusban jelentette be, hogy a nyári szerencsétlenségek miatt egyes légitársaságokat kitilt légteréből. Az ország civil repülési hatósága (DGAC) eközben első alkalommal tette hozzáférhetővé a négy korábban kitiltott vállalat nevét. Ezek az észak-koreai Air Koryo, az amerikai Air Saint-Thomas, a libériai International Air Service és az Air Mozambique.
Franciaország után Belgium is közzétette azon légitársaságok listáját, amelyeket biztonsági okokra hivatkozva tilt ki légteréből. A kilenc feketelistára helyezett vállalat egyike sem foglalkozik személyszállítással, de mindegyik aktívan részt vett a belgiumi teherforgalomban. A szóban forgó légitársaságok a közép-afrikai Africa Lines, az egyiptomi Air Memphis, a kongói Central Air Express, a líbiai ICTTPW, a nigériai International Air Tours Limited, a ghánai Johnsons Air Limited, a ruandai Silverback Cargo Freighters, az örmény Air Van Airlines és az ukrán South Airlines.
Az európai államok feketelisták közzététele mellett pozitív módon is hatni kívánnak a repülés biztonságosabbá tételére. Az európai polgári repülési konferencián felmerült javaslatok között támogatásra talált a repülőgépek szigorúbb ellenőrzésének ötlete is - írta korábban az mfor.hu.